Stopover Hong Kongissa

Indonesian matkani alkuun tarjoutui mahdollisuus muutaman päivän pikavisiittiin Hong Kongissa, koska Indonesiaan ei ole suoria lentoja.  Tämä mahdollisuus piti tietenkin käyttää hyväksi. Kaikki ei kuitenkaan mennyt matkan alkumetreillä odotusten mukaan, joten pieni vuodatus- ja tuskaosuus on pakollinen tähän alkuun.

Airbus350_Finnair

Stopover @ HK. Vuodenhaihteessa kun Amexin tyttöjen kanssa yhteistyössä tehtiin matkavarauksia tälle matkalle, Finskillä oli ilo ylimmillään ja lipuissa luki HKI-HK välissä koneena olevan upouusi ylpeys Airbus A350. Tammikuussa kuitenkin jo varoiteltiin koneen toimituksen viivästyvän. HK-linjalle kone saapui kuitenkin kolme päivää ennen matkaani eli 15.3., kun lähtö oli pe iltana 18.3. Kaiken piti olla OK, nettissä Check-in ajoissa ja suurin odotuksin siis Helsinki-Vantaalle kyseisenä iltana. Koska matkustin vain käsimatkatavaroin, niin vasta kansainvälisellä alueella shokki iski silmille. Taululla ilmoitettiin tylysti että Finnairin lento HKhon oli siirretty illasta ainakin aamuun. Joten ei muuta kuin takaisin ”palvelu”tiskeille. Sain kuulla että saamme mahtavan bussikuljetuksen läheiseen Holiday Inniin huoneeksi nimettyyn koppiin yöksi ja lisäksi ihan ilmaiseksi ns. illallisen = nihkeän mikrotetun kanafileen röstillä… ei ruokajuomia,  ja tietenkin aamu 5 herätyksen.

Voin kertoa että vitutuskäyrä oli korkealla, migreeniä pukkasi. Kohtuullisesti mieluummin olisin viettänyt aikaani Hong Kongin vilinässä ja siellä varatussa Shangri-La hotellin  Harbour View Horizon Club huoneessa katsellen legendaarista maisemaa siemaillen kuohuvaa viiniä. Asia, joka kuuluu ainakin minun listalla näihin kerran elämässä kokemuksiin… Raha&aika menetyksia kohteessa Finnair ei tietenkään korvaa mitenkään! Mihin saa valittaa Finnair?

Seuraavana aamuna kone sentään lähti, selitteellä ”arvioitua pidempi huolto”. Olihan se nyt uusi Airbus A 350, mutta jotenkin vitutuksen keskellä, yölennon vaihtuessa päivälentoon yms. glamour oli karissut pahasti. Kone oli siisti, tilava ja videoruudut isot, ei mitenkään hypen arvoinen, ainakaan 12h myöhästymisen ja Finnairin pisteet laski taas. Perille päästiin, kuten muillakin koneilla perustylyn palvelun ja keskinkertaisen muonituksen saattelemana.  Hong Kongissa oltiin outoon aikaan keskellä yötä. No, taksilla nukkumaan aamuyön tunneiksi hotelliin.

HK-50

Aamulla herättyäni suuntasin ensimmäisenä kohti seinän kokoista ikkunaa ja ihailemaan kuuluisaa odottamaani honkkarin saaren skailainia ja laivaliikennettä kalliisti maksamassani näköalahuoneessa. Ei prkl, kauhee sumu, tuskin näkyi ees vastarantaa… No oli se ainakin periaatteessa koettu, mutta eipä naurattanut siinä vaiheessa. 12 tuntia myöhässä heti alkuun, Suomi-yhtiö Finnairin palvelun ollessa pettymys, menetetty iltapäivä HK:ssa ja ilta viiden tähden hotellin loungessa. Nyt vielä lisänä sumuinen HK. Tästä ei voinut enää huonommaksi mennä, siis migreenilääkkeet vielä kerran naamaan ja kohti seikkailua.

HK-1

Hong Kong avautuu parhaiten vain tutkimalla ja sen voi tehdä hyvin suurimmalta osin kävellen. Ottaa vain vastaan mitä kaikkea kaupunki tarjoaa. Sumuinen ja harmaa sää antoi hienot puitteet kääntää oma mieli mustavalkoiseen moodiin.  Tässä muutama esimerkki.

untitled-51

Parempi mieli saavutettiin, kuten niin usein, hyvän ruuan avustuksella. Din Tai Fungin dim sumit: aivan mahtavia, hyvää kohtuuhintaista 1 misukan ruokaa kauppakeskuksessa. Systeemi ja lasku olivat hivenen mutkikkaita, mutta ruoka oli yksi koko matkan parhaista.

Din_tai_fung2Din_tai_fung1

 

 

Iltaa kohti keli hieman parani ja värivalojen syttyessä kaupunki sai lisää omaa charmiaan. Helposti englannin kielellä pärjättävä kaupunki on kuitenkin visuaalisesti teksteineen logoineen melkoisen eksoottisen kiehtova. Kevyt-Kiina, kuten matkaseurani asian ilmaisi.

untitled-50untitled-52untitled-54

HK-51

 

Vaikka olimmekin Hong Kongin tutkimuksissa pahasti jäljessä halusimme toteuttaa suunnitelmamme päivämatkasta Macaoon. Keli oli seuraavana aamuna yhä tukkoinen, mutta siihen alkoi jo tottua. Olihan lämpöä sentään reilusti yli suomalaisen maaliskuun.

Macao_boat

 

Vaikka Macao Daytrip-suunnitelma oli hyvä ja selkeä, jäi toteutuksessa vähän toivomisen varaa. Onneksi otimme sentään passit mukaan aamulla hotellista lähtiessämme, sillä Kiinaan nykyisin kuuluvien Hong Kongin ja Macaon osaitsenäisyys on rajaselvitysten osalta vielä paikoitellen melko monimutkainenkin prosessi. Lappua, lippua ja luukkua tuli käytyä läpi molempiin suuntiin. Macaoon pääsee nopeilla veneillä sekä Kowloonin puolelta että HKn saarelta vähintään tunnin välein.

HK-10

Tylsähkö tunnin katamaraanimatka Macaoon oli kuitenkin melko kivuton. Perille päästyämme palkkasimme itsellemme kuskin seuraaviksi neljäksi tunniksi. Tarjoajia kiertoajelulle riitti reilusti ja hinnassa oli näinä aikoina jopa tinkivaraa. Kuskimme puhui kohtuullisen hyvää englantia, auto oli uusi ja hän kuljetti meitä pienellä saarella kohteisiin, joihin emme olisi tässä ajassa ehtineet tai edes tajunneet haluta. Suosittelen. Maksoimme palvelusta 700 HK dollaria. Vaikka Macaossa on oma Macaon dollari, niin HK dollari tuntui kelpaavan joka paikassa ja arvostetaan kätevästi 1:1. Saimme jopa vaihtorahat kaupoista, vastoin monia varoitteluja, HK dollareina takaisin.

HK-9HK-8

Veroparatisi, Portugalin siirtomaa, Aasian Las Vegas. Siinä  muutamia leimaavia asioita Macaolle. Merkkiliikkeitä ja katuja vaeltelevia turisteja riitti, osin Caribialta tuntuvassa siirtomaasaarivaltioympristössä.

HK-12

HK-13HK-11

Kuskimme halusi viedä meidät myös vanhaan taolaiseen temppeliin, mikä oli kiintoisa ja yllättävä löytö tällä saarella. Myös läheisen näköalapaikan rinteen asukkaat herättivät mielenkiintoa, ei vähiten autovalikoiman suhteen.

HK-16

Etualalla kuskimme/oppaamme ja hänen tila-autonsa. Taustalla yhden rinteen asukkaan muutamia autoja. Ferrareja eri väreissä, Rolls Royceja, Maserateja, Aston Martineita… Jotain luxusasustusta siis casinojen mukana on saarelle pesiytynyt pysyvästikin. Mielenkiintoista oli myös että suurin osa autoista oli tyhjäkäynnillä, ilmeisesti näin moottori pysyi sopivan tehokkaan lämpöisenä ja sisätilat viileinä. Kukaan ei niillä kuitenkaan mihinkään lähtenyt odotuksistamme huolimatta.

HK-15

Isot näyttävät häät tuntuvat olevan kova juttu kaikkialla Aasiassa. Häät Macaossa ovat ilmeisesti superisojuttu. Paikalliset hipsteri-häävalokuvaajat ja hääpari kirkon edessä säätämässä.

untitled-57untitled-58

untitled-56

Lyhyt vierailu jätti turistisen mielikuvan, mutta oli ehdottomasti päivän arvoinen retkikohde.

HK-17

Casinot olisivat varmasti itsessään vierailemisen arvoisia ellei niihin ennen ole törmännyt. Itse Vegasin vakiokävijänä niistä en nyt innostunut. Klassinen vanha Casino Lisboa sentään piti käydä ikuistamssa.

HK-7

Paluumatkan teimme samalla yhtiöllä. Nyt onnistuimme saamaan puolet halvemmat liput. Immigration-lomakkeet päästiin taas täyttämään; ainakin matkallamme oli työllistävä vaikutus viranomaistahoihin, jollei muuta.

HK-2

HK-3

Asuminen Kowloonin puolella antoi mahdolliuuden seurata itse HKn saaren silhuettia loistavasti. Keleistä johtuen näkymä ylhäältä takaapäin eli retki Peakille jäi tällä kertaa tekemättä.

untitled-55

HK-6

Night marketit, pikkubussit matkalla jonnekin, paikat joiden nimi on vaikka  Yuppie Sauna, niin paljon Hong Kongista jäi nyt pintaraapaisun varaan ja syvällisemmin kokematta. Hieno ensikosketus tähän kaupunkiin, odotuksia helpompi ja ei niin eksoottinen, mutta hinnaltaan haastavan kallis kaupunki. Pitää miettiä koska sen voisi valloittaa uudelleen ja miten siihen suhtautuisi. Viimeisenä iltana hotellihuoneeni klassikkomaisema antoi jo pienen näytteen miltä tämä alati muuttuvan kaupungin silhuetti voi näyttää.

 

HK-18

Shangri-La Kowloon harbour view. Tähän kuvaan on hyvä päättää HK tällä kertaa, aamulla lentokentälle ja Cathay Pacificin siivillä kohti Indonesiaa. Pysykää mukana matkalla, jatkoa seuraa.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *